کلهرود KALAHROD

kalahrod wonderfull cave غار كلهرود

عنوان بحث
غار کلهرود - اصفهان

غار کلهرود ( Kalahrood ) تقریبا در 80 کیلومتری اصفهان واقع شده. در روز جمعه 3/9/1385 یه سفر 1 روزه به داخل غار داشتم با تعدادی از دوستان ، که البته فقط تا نزدیکی های آب داخل غار رفتیم .

لازم ذکر است که سالها پیش 2 جهانگرد به داخل این غار رفته و 15 روز در داخل غار سر در گم مانده بوده اند ( گم شدند ) تا اینکه نوری از قسمتی از غار نظر آنها را جلب می کند و از طریق روزنه مسیر نور خود را نجات می دهند.

این دو نفر اظهار داشتند که بعد از 15 روز نتوانستند به انتهای غار برسند.

عکسهای ورودی غار را به زودی برای شما ارسال می کنم.

آدرس غار ( این آدرس از طرف اصفهان به تهران می باشد ): اتوبان اصفهان - تهران . بعد از پلیس راه . بخش مورچه خورت ( شاید هم شهر مورچه خورت ) .انتهای شهر یک پمپ بنزین هست که در مجاورت آن جاده ای به سمت نطنز وجود دارد. جاده را ادامه دهید تا به تابلوی کلهرود برسید. (سمت چپ جاده) جاده را ادامه دهید تا به روستای کلهرود برسید.البته باید یک امامزاده را رد کنید . این روستا در آخر جاده قرار دارد.غار هم بعد از روستا واقع شده. از اهالی سوال کنید راهنمایی می کنند.

بر روی کوه نشانه های سفید رنگ به طرف غار وجود دارد.

مواظب باشید غار بسیار لیز می باشد ( سنگها صاف شده ) حتما چراغ و تجهیزات کامل به همراه داشته باشید.

پیام در تاریخ 85/9/4 ویرایش شده است.
5آذر

پاسخ ها
ترتیب پاسخ ها : از اولین پاسخ
(5 تیر 1386 ساعت 00:45)

غار کلهرود به سوى جنوب دهان گشوده و از سطح دریا ۱۴۵۰ متر ارتفاع دارد. به نظر مى‏رسد غار در اثر نفوذ آب رودخانه در زمانى كه بستر آن پنجاه متر بالاتر از مسیر امروزیش بود، زایش یافته باشد ورودى غار دالانمانند و داراى سقفى كوتاه است كه حداكثر پهناى آن بیست متر و حداقل آن چهار متر مى‏باشد كه با شیبى تند كه در برخى از بخش‏ها حالت پرتگاه پیدا مى‏كند ادامه یافته و پس از طى حدود شصت متر به تالار كوچكى مى‏رسد. تالار كوچك بیضى شكل بوده و ابعادى حدوداً سى در چهل متر دارد و بلنداى آن به حدود شش متر مى‏رسد. تالار كوچك با دالانى كوتاه به تالارى بزرگ یا وسیع‏ترین فضاى غار متصل مى‏گردد. این تالار از تالار قبلى كمى بزرگ‏تر بوده و ابعادى در حدود ۳۰ متر در ۵۰ متر دارد. این تالار از پدیده‏هاى زیبا و كم‏نظیر این غار به حساب مى‏آید. سقف و دیوارهاى این بخش پوشیده ازغارسنگ‏هاى گل‏كلمى و كف آن پوشیده از چكیده‏هاى مخروطى دانه انگورى مى‏باشد حوضچه‏اى مملو از آب، زیبایى‏بخش این مكان است.

سمت راست این تالار بازدیدكنندگان را به انتهاى غار كه فضایى گرد با سقفى كوتاه دارد مى‏برد. در مركز این تالار میدانكى قرار دارد كه وسعت آن حدود شصت متر مربع و در مركز آن چاله‏اى كنده شده كه گویا محل برافروختن آتش بوده است و نزدیك تنها چاه موجود در غار است، كه دهانه آن حدود دو متر و ژرفایى حدود پنج متر دارد. این محل احتمالاً قرارگاه افرادى بوده كه در كوتاه مدت در آن مسكن مى‏گرفته‏اند زیرا گذران زندگى در بلندمدت و افروختن آتش در اعماق غارها به علت دود حاصل از سوختن آتش امرى محال است. براى مطالعه زندگى انسان‏هاى غارنشین فقط باید بخش‏هاى ابتدایى غارها را مورد مطالعه قرار داد حتى اگر آثارى از این نوع زندگى در اعماق غارها یافت شود. از سمت راست این تالار دو دهلیز جدا مى‏شود كه یكى به اعماق غار رفته و كور مى‏گردد و دهلیز آب‏رو است و دیگرى با شیبى تند و چاه مانند به سوى دهانه غار رفته و ورودى دوم یا چاه مانند غار را تشكیل مى‏دهد. مجموعه كلیه دهلیزهاى قابل عبور و تالارها و دالان‏هاى غار درازایى در حدود هزار و دویست متر دارد. ژرف‏ترین بخش غار انتهاى چاه و تالار بزرگ حدود هزار و چهارصد متر از سطح دریا ارتفاع دارد. ژرفاى دهانه غار تا پست‏ترین نقطه آن حدود پنجاه متر است

به فاصله دو ساعت از غار كلهرود و در سمت شمال غرب آن چاهى آهكى، اسید ساخته قرار دارد به نام چاه «وزمه» این چاه به وسیله {مشهدى رمضان}، مقنى روستا، مورد كاوش قرار گرفته است. چاه استوانه‏اى شكل بوده و قطرى برابر سه متر و ژرفایى برابر شانزده متر دارد و زیستگاه كبوتران است. براى یافتن دهانه آن باید از بلد محلى استفاده كرد. چكنده چندانى در غار وجود ندارد و بیشترین غارسنگ آن چكیدههایى مخروطى است كه سطح آن‏ها همانند خوشه انگور است كه مانند چكیده‏هاى تالار دوم غار «رودافشان» است.
(25 خرداد 1386 ساعت 00:26)
سعی می کنم.
(30 اردیبهشت 1386 ساعت 06:52)

سید جان من تا به حال اسم غار سنگریز رو نشنیدم

لطف میکنی واطلاعاتی در موردش برامون بذاری

ممنون میشم ضمنا اون غار دقیقا کلهرود بود

(29 اردیبهشت 1386 ساعت 08:06)
نه کسی ما را راهنمایی نکرد... در اصل دفعه ی اول خیلی ناشیانه رفتیم داخل...

البته دفعه ی اول که رفتیم 5 ساعت داخل غار بودیم و تقریبا همه جا را دیدیم... اما دفعه ی دوم جون عده زیاد بود نتونستیم دوباره همه جا رو نشون بدیم... برای همین خیلی تالار ها رو یادم نیست...

فقط یادمه که یه دالان بن بست داشت که آهکی بود (بلور) و خیلی زیبا که باید به صورت نشسته داخلش می شدیم...
اگه تعداد کم باشه و قرارتون حتمی باشه من در خدمتتون هستم...

فقط اگر امکان داره آخرهای تیر ماه...
می دونید که امتحانات و این قبیل تشکیلات آدم را از زندگی ساقط می کنه...

به من خبر بدید

راستی مارکو جان احتمال میدم شما غار سنگریز (اگه درست گفته باشم) را بگید...
چون اون غاری هست که به گفته ی مسئولین هیئت کوهنوردی رفتن داخلش بدون تجهیزات امکان پذیر نیست و در ضمن تا به حال تلفات هم داشته... در همان موچه خورت هم هست...

ولی کلهرود تا به حال مشکلی نداشتیم...

راههای فرعی راحت تر هم براش پیدا کردیم (داخلش)

پیام در تاریخ 86/2/29 ویرایش شده است.
(21 اردیبهشت 1386 ساعت 06:55)

در مورد کلهرود باید بگم که یک راه وجود داره که داخل شعبه گلی قرار داره و از یک سوراخ خیلی کوچک رد میشه و هنوز تا انتها کشف نشده خود من و2 نفر از دوستانم نزدیک 3 ساعت توی این تالاربودیم ولی به انتهاش نرسیدیم

احتمالا اهالی روستا اون تالار رو به اقای داماد زاده معرفی کرده بودن

(17 اردیبهشت 1386 ساعت 15:11)

من که موافقم اگه دوستان دیگر هم مایلن برنامه غار نوردی غارکلهرود رو برگزار کنیم

حتما همین جا لطف کنن اعلام کنن ;)

(17 اردیبهشت 1386 ساعت 08:02)
برای سومین بار این غار را کامل گشتم...

البته اینبار 40 نفر همراه برده بودیم...

واقعا قشنگ بود... حوضچه های آب که توی این غار درست شده بودند...

پیشنهاد می کنم تا هوا خیلی گرم نشه یه روز یک تور برای دیدن از این غار بگذارید.

اگه اطلاعاتی خواستید بگید من در مورد غار در اختیارتون میذارم.
(17 اردیبهشت 1386 ساعت 20:16)
سلام من و دوستانم هم در این برنامه دوست داریم همراهیتون کنیم. ممنون از پیشنهاد قشنگتون کی میریم؟
(2 دی 1385 ساعت 22:04)

از سفرنامه ممنون ;) جالب بود . قول عکسهای غار رو به ما داده بودید ؟؟؟

(2 دی 1385 ساعت 06:06)

خوب بچه ها دوباره سلام. حدود 3 ساعت هست که از غار برگشتم. جاتون خالی خیلی عالی بود. جای دیدنی هست به خصوص که برف هم اومده بود و....

اما راجع به غار بهتون بگم:

تاریخچه ای که در مقدمه نوشته بودم از اهالی سوال کرده بودیم... اما وقتی که داخل غار رفتیم بر عکی مطالب بالا بود . یعنی غار انتها هم داشت....

ما چشمه آب داخل غار را پیدا کردیم. این غار تقریبا خشک بود ( در تالار ها ) ولی بر طبق گفته های قبلیم غار خطرناکی هست.. چند پرتگاه داخل غار هست که برای همین توصیه میشه حتما با تجهیزات برید البته در بدو ورود نیاز میشه و در چند نقطه دیگر که ما راههای جدیدی برای عبور از اونها پیدا کردیم ( غیر از مسیر ریسمان راهنما )

نمی دونم چرا اهالی این این جور برای ما تعریف کردند .. اما شاید باز هم راهی بوده که ما ندیدیم . که تقریبا غیر ممنکنه چون من حتی تا زیر صخره ها را برای راههای جدید بررسی می کردم.

فکر می کنم که همین مقدار بس باشه اما اگه بازم خواستید بدونید به آدرس زیر مراجعه کنید...

به صفحات قبلی بحث مراجعه کنید تا از محیط غار بیشتر بدونید ( در لینک بالا )

پیام در تاریخ 85/10/1 ویرایش شده است.
(23 آذر 1385 ساعت 17:26)

چه جالب ! اگه خواستم برای بازدید برم یادم باشه به اندازه یک ماه با خودم غذا و آب ببرم . چون بد شانس تر از اون جهانگردها هستم .

جای ما غار دوستان را هم خالی کنید . و خوشحال می شم اگه از داخل غار عکس تهیه کنید و برای ما بگذارید. موفق باشید سفر بی خطر .

(23 آذر 1385 ساعت 06:14)

دوستانم دوباره با تعدادی از اعضای کلوب گردشگران اصفهان عازم غار کلهرود هستیم. در تاریخ 1/10/1385

اطلاعات بیشتر را برای شما ارسال می کنم....