کلهرود KALAHROD

غار کلهرود اصفهان و دست نوشته ای 46 ساله از هیات غارشناسان ایران

روز پنج شنبه 2.9.1391 به همراه دو نفر از همنوردان جهت شناسایی قسمتهایی از غار کلهرود در 70 کیلومتری اصفهان ( دامنه های کوه کرکس ) عازم این محل شدیم و پس از وارد شدن به مسیری موسوم به شعبه گلی به سمت قسمتهایی که از پیش تعیین شده بود رفتیم. فرود از سه حلقه چاه به عمقهای 15 و 10 و 6 متر در نظر گرفته شد. چاه 15 متری رولکوبی شد و پس از چندین متر دهلیز افقی بسته شد و دو چاه دیگر با حمایت بدنی بازدید شد و آنها نیز راه به جایی نبرد.
سپس در حال جستجو در مسیرهای قبل از حوضچه انتهایی غار بودیم که مسیری با شیب تند ما را به خود فرا خواند. با حمایت بدنی پایین رفتم به دهلیزی فوق العاده تنگ با همان شیب رسیدم که برای عبور از آن مجبور به درآوردن کلاه نیز شدم و پس از عبور ، مسیر باریک و باریکتر میشود که تصمیم به بازگشت گرفتم.
درست قبل از همین دهلیز جعبه ای که کاملا پلاستیک پیچ شده و سیم برقی نیز دور آن بود توجه مرا به خود جلب کرد. ابتدا به پاکت سیگاری شبیه بود ولی چون در محلی از بدنه قرار داده شده بود باعث کنجکاوی شد و پس از باز نمودن جعبه فلزی ، برگه کاغذی که در میان پلاستیک هم خیس شده بود داخل آن یافتم که به علت خیسی از دست زدن به آن منصرف شدم. فقط کلمه هیئت غارشناسان ایران به سختی قابل رویت بود.

پس از انتقال به منزل و مطلع ساختن مسئول غارنوردی استان ، با دقت کاغذ را که تا زده شده و کارتی هم میان آن بود باز نموده و آلودگی های آنرا زدودم. بسیار شگفت انگیز بود نام استاد چنگیز شیخلی و همراهانشون که برای پنجمین بار در سال 1345 به این قسمتهای غار راه یافته بودند نمایان گردید.

جعبه فلزی و دست نوشته ها

..... / 2 / 1345

استاد چنگیز شیخلی موسس هیات غارشناسان ایران

تهران، آبان ماه 1344، دفتر هیات غارشناسان ایران
از راست به چپ: اکبر شفیع زاده - عبدالحمید ارفعی - چنگیز شیخلی - عباس امینی حاجی باشی - کیومرث رفیعی