کلهرود KALAHROD

Wonderful and Beautiful Nature Pictures

 
 مناظر دیدنی و زیبای طبیعت


Wonderful and Beautiful Nature Pictures

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


نویسنده : کلهرودی : ۱۱:٠٠ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/۱/۳۱
Comments نظرات () لینک دائم

 

بنام خدا

چند منظره از کلهرود

A few landscapes of Kalahrod

عکاس: حامد شفیعی

Photographer: Hamed shafiei

نویسنده : کلهرودی : ٤:۳٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/۱/٢٠
Comments نظرات () لینک دائم

مجمع بانوان کلهرودی و باغمیرانی

بنام خدا

تشکیل

مجمع بانوان کلهرودی و باغمیرانی

http://banokalahrodi90.blogfa.com/

 

مجمع مذکو ر که با همت تعدادی از بانوان محترم

همشهری ، باهداف زیر ودر تهران تشکیل شده است :

 

" پس از اقدامات اولیه در خصوص عمران و آبادانی

روستای باغمیران و کلهرود که به همت همشهریان

بزرگوار و محترم در راستای احیای زمین های آباء و

اجدادی شان صورت پذیرفت جای خالی جمع فعال و

موثری از اجتماع که همان بانوان هستند به خوبی حس

شد و اولین قدم ایجاد وبلاگ و اطلاع رسانی از این

طریق است."

ضمن ارج نهادن به این اقدام شایسته  ، امیدواریم

 تشکیل چنین تشکل های بتواند مشکلاتی  را که در حال

 حاضرمانع پیشرفت و توسعه کلهرود و باغمیران است ،

برطرف نماید وهمچنین بتواند همه همشهریان محترم

را -در هر کجا که هستند- ساماندهی و از هر جهت

پشتیبانی نماید.

 

 

نویسنده : کلهرودی : ٩:٤۸ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/۱/۱۸
Comments نظرات () لینک دائم

در گذشت آقای عباس مظاهری کلهرودی

بنام خدا

   

 

    با کمال تاسف و تاثر در گذشت روانشاد

 عباس مظاهری کلهرودی(فرزند سلیمان )

 به همسر ،برادر و فرزندان آن مرحوم ّبویژه

 آقایان : علی ، محمود و سلیمان و نیز سابر

 بستگان آن مرحوم و همشهریان محترم

 کلهرودی تسلیت می گوییم .

    برای آنمرحوم فقید آمرزش و غفران

 الهی ، و برای بازماندگان صبر و اجر از

 درگاه خداوند متعال مسئلت داریم.

    ضمنا مراسم ختم آن مرحوم امروز چهارشنبه مورخ

 17/1/1389 از ساعت 10-12 صبح در مسجد جامع

               کلهرود برگزار می شود.

نویسنده : کلهرودی : ٧:٥۱ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/۱/۱٦
Comments نظرات () لینک دائم

سیزده بدر

بنام خدا

سیزده بدر

    پیشاپیش فرارسیدن روز  سیزده بدر روز

 طبیعت  و همچنین روز ١٢ فروردین روز

 ملی جمهوری اسلامی ایران  رابشما

تبریک می گوییم و تعطیلات خوبی برایتان

 آرزو داریم.

اس ام اس ویژه ی سیزده بدر

سیزده به در سیزدهمین روز فروردین ماه و آخرین روز از جشن‌های سال نو است. در تقویم‌های رسمی ایران این روز «روز طبیعت» نامگذاری شده‌است و از تعطیلات رسمی است. برخی بر این باورند در این روز باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند.عدد سیزده نیز چنین سرنوشتی دارد. دوازده را «دوجین» می‌گفتند و چون پس از آن را نمی‌شناختند، روی آن نام «دوجین شیطانی» گذاشتند. از اینجا، عدد سیزده نحس شد،

 

 

روز سیزده نوروز، ایرانیان بنابر سنتی دیرینه به باغ و دشت و صحرا می‌روند و روز خود را در بیرون از خانه سپری می‌کنند. سیزده بدر جشن واقعی بهار است. طراوت و سرسبزی به طبیعت بازگشته و طبیعت مردم را به سوی خود می‌خواند. در سال‌های اخیر که بحث‌های حفاظت از محیط زیست بیشتر مطرح شده است، سیزده بدر را روز طبیعت نامگذاری کرده‌اند. طبیعتی که همواره در ایران مورد احترام و ستایش بوده و مردمان این سرزمین در حفظ و پاکیزگی آن کوشیده بودند. معلوم نیست بهانه بیرون رفتن در چنین روزی چه بوده است؟ آیا بنابر تصور امروزی، برای پرهیز از نحوست سیزده بوده یا دلیل وجودی آن، تجلیل از زیبایی‌های بهارانه طبیعت است؟


به نظر زنده یاد دکتر «مهرداد بهار»، سیزده بدر نمادی از آشوب ازلی است. جشن‌های نوروزی در واقع جشن‌های پایان یافتن سال گذشته و آغاز سال جدید و سیزدهمین روز نماد آخرین روزهای سال است.

دوازده روز نوروز تداعی کننده دوازده ماه سال است که در قدیم دوازده ماه سی روزه بوده و پنج روز در پایان سال باقی می‌مانده که به آن «پنجه دزدیده» می‌گفتند و به صورت نمادین در سیزدهمین روز نوروز باقی مانده است. این روز یادآور آشوب ازلی پیش از آفرینش است و از آنجا که هر گونه بی‌نظمی، نحس به شمار می‌آید، این نحوست دامنگیر روز سیزده فروردین نیز شده است و همان طور که پنجه دزدیده مقدس نیست، سیزده بدر هم مقدس نیست. رسم‌هایی نیز که در این روز اجرا می‌شود، به نوعی یادآور همان آشوب ازلی است. زندگی از هنجار روزهای عادی خارج می‌شود؛ مردم در خانه‌های خود نمی‌مانند تا نحوست این روز را از خود برانند؛ در این روز، خانه‌های خود را جارو نمی‌زنند (همان پرهیز از نظم)، برای سلامتی و رسیدن به آرزوها سبزه گره می‌زنند و در برخی شهرها، سیزده نوع تنقلات می‌خورند. .


زنده یاد دکتر «بهرام فره وشی» ناخجستگی این روز را ناشی از حوادث بزرگ کیهانی و واقعه‌های سهمگین و ناگواری همراه با زمین لرزه و ویرانی می‌داند که در دوران اساطیری و تاریخی در روز سیزدهم سال نو در جهان رخ داده بود و این باور را در اندیشه مردم به وجود آورده بود که در هر چند هزار سال یک بار در همین هنگام سال، بلایی آسمانی فرا خواهد رسید. از این رو، مردم به طور سنتی در هر سال به هنگام روز سیزدهم فروردین ماه منتظر زمین لرزه‌ای سهمگین بوده‌اند و به همین دلیل، خان و مان خود را رها می‌کردند و در این روز در زیر سقف و بام نمی‌ماندند تا اگر زمین لرزه‌ای فرا رسد از آسیب در امان باشند. رفته رفته روز سیزدهم سال و درپی آن عدد سیزده نحس شمرده شد و ترس و وحشتی روانی برای تمام مردم روی زمین پدید آورد.


برخی از پژوهشگران نیز عقیده دارند که مفهوم ناخجستگی روز سیزده فروردین در نخستین سال رصد زرتشت پدید آمد که سیزده فروردین با روز سیزدهم ماه قمری همان سال شد گردید و آفتاب و ماه در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. منجمان این روز خاص استثنایی را نحس خواندند و گفتند مردم از خانه‌ها خارج شوند و به صحرا بروند تا نحوست این روز را در بیابان به در کنند.


دکتر «صادق رضازاده» شفق منشا این عقیده را یونانی می‌داند و می‌گوید: «به موجب عقیده یونانیان قدیم، انجمنی مرکب از خدایان دوازده‌گانه منعقد بود، نفر سیزدهمی وارد می‌شود و یکی از آنها را می‌کشد و مجلس را بر هم می‌زند. از آن زمان عدد سیزده منحوس و بدشگون شد.
دکتر «محمود روح‌الا‌مینی» ضمن تایید نظر دکتر بهار، عقیده دارد که سیزده بدر گرچه یادآور آشوب ازلی است اما نحس نیست و نحوست عدد سیزده که این چنین در فرهنگ ما ریشه دوانیده است، تفکری مسیحی است. در شام آخر، حضرت عیسی (ع) با دوازده تن از حواریون خود، جمعا سیزده نفر شرکت داشتند و سیزدهمین نفر به آنان خیانت کرد که منجر به مصلوب شدن مسیح شد. این تفکر چنان در باورهای مسیحیان جهان رسوخ کرده که در کشورهای اروپایی و امریکایی، سیزده نفر بر سر سفره نمی‌نشینند، ساختمان‌ها طبقه سیزدهم و هواپیماها ردیف سیزده ندارند. نحسی سیزده در میان مسلمانان نیز سابقه دارد و از امام صادق (ع) نقل است که روزهای سیزدهم در تمام ماه‌ها نحس است.

 


اما در ایران، ظاهرا قدیمی‌ترین منبعی که به نحوست سیزده اشاره کرده، آثار الباقیه ابوریحان بیرونی است که تنها روز سیزدهم تیر ماه را منحوس خوانده است و نه سیزده بدر را. به هر حال، باور نحس بودن سیزده و سیزده بدر چه ریشه ایرانی داشته باشد و چه بیگانه، باوری است که در طول زمان به وجود آمده و اکنون چنان در باورهای مردمی رسوخ کرده که یک شبه هم از بین نخواهد رفت. شاید لزومی هم به این کار نباشد. چون باوری نیست که لطمه آفرین باشد و گردش سیزده بدر فارغ از نحوست آن، پیوند با طبیعت، جمع شدن خانواده به دور هم و تفریح و سرگرمی را به همراه دارد و در یک کلمه نشاط بخش است.

 

درباره منشا جشن سیزده نوروز نظرها و عقاید گوناگونی ابراز کرده‌اند. «علی بلوکباشی» می‌گوید: «در دین مزدیسنا روز سیزده هر ماه به «تیر»، ایزد باران، متعلق دارد و به نام او خوانده و مقدس شمرده می‌شود. در زمان‌های قدیم، ایرانیان ایزد باران را در روزهای سیزده هر ماه، به ویژه سیزده تیر ماه، نیایش می‌کردند و مناسک دعا به جا می‌آوردند تا باران ببارد و سبزه و گیاه بروید و نعمت‌های روی زمین افزون شود و زندگی، تازگی و شادابی بیابد.» «ذبیح بهروز» این جشن را جشنی کهن و آریایی می‌داند و روز سیزده نخستین نوروز را سال مبدا گاهشماری ایرانی شمرده است.» زنده یاد بهرام فره‌وشی روز سیزده را تمثیلی از هزاره سیزده عمر جهان می‌داند و احتمال می‌دهد که جشن سیزده نوروز برگرفته از اعتقاد هند و اروپایی باشد. در اساطیر ایرانی، عمر جهان هستی 12 هزار سال است و پس از این دوره، با ظهور سوشیانت، آخرین نیروی اهریمنی از میان می‌رود و آدمیان به جایگاه ابدی خویش به عالم مینو باز می‌گردند. روز سیزدهم تمثیلی از هزاره سیزدهم است که آغاز رهایش از جهان مادی و روز بازگشت ارواح به مینو و روز بزرگ رامش کیهانی است. دکتر فره وشی در توجیهی دیگر مراسم سیزده نوروز را روز ویژه طلب باران برای

کشتزارهای نودمیده در دوران‌های کهن نیز ذکر کرده است که با جشن و نثاری برای تیشتر، ایزد باران، همراه بوده است.

 منابع:
بلوکباشی، علی؛ نوروز، جشن نوزایی آفرینش، از ایران چه می‌دانم؟ / 7، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، 1380. بهار، مهرداد؛ از اسطوره تا تاریخ، تهران: نشر چشمه، 1376.
روح الامینی، محمود؛ در گستره فرهنگ، تهران: انتشارات اطلاعات، 1383.

 

مطالب بنقل از سایت ویکی پدیا و تبیان 

 

نویسنده : کلهرودی : ٩:٠٢ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/۱/۱۱
Comments نظرات () لینک دائم

غار کلهرود، زیبایی اسرار آمیز در نزدیکی شهر اصفهان

سفر نوروزی دلپذیر با جاذبه های گردشگری اصفهان،
غار کلهرود، زیبایی اسرار آمیز در نزدیکی شهر اصفهان

خبرگزاری ایمنا: غار کلهرود، نام غار زیبا و دیدنی است که در 30 کلیومتری شهر تاریخی اصفهان واقع شده است.

 

به گزارش ایمنا، غارها یکی از عوارض طبیعی زمین هستند که طی سالیان بسیار دراز و با تغییر و تحولات، زمین غالباً در دل کوهها بوجود آمده اند. از طرفی غارها از پیشینه ای دور و دراز در تاریخ بشر برخوردار هستند و بقایا و آثار به جا مانده در دیواره آنها همگی بر این دلالت دارد که غار نخستین پناهگاه انسان در مقابل بلایا و حوادث طبیعی بوده است. بله غار اولین منزلگاهی بود که انسان را در پناه خود جای داد و در تاریکی و خنکای درونش آرامش را به انسان ارزانی داشت.

استان اصفهان دارای 32 غار زیبا و دیدنی است که غاز زیبای کلهرود یکی از این جاذبه های طبیعی اصفهان است، این غار در 30 کیلومتری شهر مورچه خورت و در نزدیکی روستای کلهرود قرار گرفته است، این غار در میان دره کم عمق و در ارفاع کوتاهی از سطح رودخانه واقع شده است.

در واقع این غار یکی از غارهای غیرآهکی معروف استان اصفهان بوده که معروفیت آن بیشتر به دلیل گلی بودن آن است، این غار از تالارهای مختلفی تشکیل شده است که با شیبی تند و پرتگاه مانند ادامه یافته و به همین دلیل کم نظیر و دیدنی به حساب می آید.

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید سقف و دیوارهای این ار پوشیده از سنگ های گل کلمی و کف آن پوشیده از چکیده های مخروطی دانه انگوری که مانند چکیده های تالار غار رود افشان است.

طول غار کلهرود 1200 متر و عمق آن 50 متر است. این غار از جمله غارهای طبیعی بوده و در گذشته در یکی از تالارها آب وجود داشته و در حال حاضر خشک است، از کشفیات داخل این غار می توان به اشیاء و ابزار تاریخی، استخوان انسان یا جانور اشاره کرد.

 به نظر مى‏رسد غار در اثر نفوذ آب رودخانه در زمانى که بستر آن پنجاه متر بالاتر از مسیر امروزیش بود، زایش یافته باشد ورودى غار دالان مانند و داراى سقفى کوتاه است که حداکثر پهناى آن20 متر و حداقل آن 4متر مى‏باشد که با شیبى تند که در برخى از بخش‏ها حالت پرتگاه پیدا مى‏کند ادامه یافته و پس از طى حدود 60متر به تالار کوچکى مى‏رسد.

تالار کوچک بیضى شکل بوده و ابعادى حدود 30در 40متر دارد و بلنداى آن به حدود 6متر مى‏رسد، تالار کوچک با دالانى کوتاه به تالارى بزرگ یا وسیع‏ترین فضاى غار متصل مى‏گردد. این تالار از تالار قبلى کمى بزرگ‏تر بوده و ابعادى در حدود ۳۰ متر در ۵۰ متر دارد.

 این تالار از پدیده‏هاى زیبا و کم‏نظیر این غار به حساب مى‏آید، سقف و دیوارهاى این بخش پوشیده ازغارسنگ‏هاى گل‏کلمى و کف آن پوشیده از چکیده‏هاى مخروطى دانه انگورى مى‏باشد حوضچه‏اى مملو از آب، زیبایى‏بخش این مکان می باشد، سمت راست این تالار بازدیدکنندگان را به انتهاى غار که فضایى گرد با سقفى کوتاه دارد مى‏برد. در مرکز این تالار میدانکى قرار دارد که وسعت آن حدود 60 متر مربع و در مرکز آن چاله‏اى کنده شده که گویا محل برافروختن آتش بوده است و نزدیک تنها چاه موجود در غار است، که دهانه آن حدود دو متر و ژرفایى حدود پنج متر دارد.

 این محل به احتمال زیاد قرارگاه افرادى بوده که در کوتاه مدت در آن مسکن مى‏گرفته‏اند زیرا گذران زندگى در بلندمدت و افروختن آتش در اعماق غارها به علت دود حاصل از سوختن آتش امرى محال است. براى مطالعه زندگى انسان‏هاى غارنشین فقط باید بخش‏هاى ابتدایى غارها را مورد مطالعه قرار داد حتى اگر آثارى از این نوع زندگى در اعماق غارها یافت شود.

 از سمت راست این تالار 2 دهلیز جدا مى‏شود که یکى به اعماق غار رفته و کور مى‏گردد و دهلیز آب‏رو است و دیگرى با شیبى تند و چاه مانند به سوى دهانه غار رفته و ورودى دوم یا چاه مانند غار را تشکیل مى‏دهد. مجموعه کلیه دهلیزهاى قابل عبور و تالارها و دالان‏هاى غار درازایى در حدود هزار و 200متر دارد. ژرفترین بخش غار انتهاى چاه و تالار بزرگ حدود هزار و 400متر از سطح دریا ارتفاع دارد. ژرفاى دهانه غار تا پست‏ترین نقطه آن حدود 50متر است.

 

 

http://www.imna.ir/IMNA/NewsDetails/?o_id=13900105015

نویسنده : کلهرودی : ۱٠:٠۸ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/۱/٦
Comments نظرات () لینک دائم